Wat kun je doen als je kind snel boos wordt?

Iedereen kent wel een kind wat snel boos wordt. Wat als dat zo’n problemen geeft dat het een gevaar wordt voor het kind zelf en zijn omgeving? Sanne begeleidt zo’n kind. Ze neemt je graag een dagje mee…

Daar gaan we! Enthousiast op weg naar de laatste cliënt van vandaag!

Het is donderdagmiddag en ik ben op weg naar mijn laatste begeleiding van die dag. In deze begeleiding zit een vaste structuur, gezien de autistische stoornis van deze jongen. Ik kwam drie jaar geleden voor het eerst dit gezin binnen. Thijs was toen 7 jaar oud en was toen niet bereid tot medewerking.

Thijs voelde veel onrust en werd snel boos. Het liefste liep hij weg, zodat hij niet mee hoefde te werken. Het was een lange zoektocht naar hoe we hem konden motiveren. Vertrouwen krijgen, veiligheid creëren en het leuk houden! Dat is erg belangrijk voor deze jongen.

Doelen

Binnen deze begeleiding zijn we vooral samen bezig om ervoor te zorgen dat het emmertje van deze cliënt niet overloopt. Het doel is:

  1. dat hij minder snel boos hoeft te worden,
  2. dat de omgeving kan achterhalen waarom hij boos wordt,
  3. en hoe ze dan het beste op hem kunnen reageren.

Structuur

In deze begeleiding zit dus een vaste structuur, zodat Thijs weet wat hij kan verwachten. We beginnen doorgaans met het bespreken van de week. Als hij ergens tegenaan gelopen is, wordt deze situatie uitvoerig gesproken. Maar natuurlijk ook wanneer de week juist heel goed is gegaan! Hierna maken we ruimte voor het lezen van methodieken en maken van opdrachten.

Methodieken

De structuur maken we door middel van het zetten van een wekkertje met een vaste tijd. Deze jongen heeft in kleine stapjes al heel veel bereikt. Voorbeelden van methodieken die hij gebruikt zijn het ‘Vollehoofdenboek’ en ‘Wat kun je doen als je te snel boos wordt?’. Hij heeft zelfs een eigen handleiding gemaakt over hoe school, de buitenschoolse opvang en zijn naaste omgeving met hem om kan gaan als hij boos is. Thijs heeft hier heel hard aan gewerkt en is hier duidelijk trots op! Zo weet de omgeving wat ze kunnen doen en welke signalen hij afgeeft wanneer hij boos wordt, maar ook wat hij nodig heeft om weer tot rust te komen.

Helpende gedachten

Als het wekkertje gaat, stoppen we waar we mee bezig zijn en pakken we de ‘Helpende gedachten kaartjes’ erbij. Elke week zoekt Thijs een kaartje uit en met deze helpende gedachten gaat hij die week aan de slag. Wanneer hij zich in een situatie bevindt waarin hij moeite heeft om niet boos te worden, probeert hij deze helpende gedachten terug te halen.

Complimenten

Deze jongen vindt het heel erg leuk om op zijn telefoon bezig te zijn. Elke keer wanneer hij deze helpende gedachten heeft toegepast, mag hij mij een berichtje sturen, met daarin uitgelegd wat er gebeurde. Hierdoor wil hij er graag mee aan de slag en zorgen we dus voor motivatie! Deze berichten worden iedere week samen doorgesproken en daarin ligt de nadruk vooral op wat hij heel goed heeft gedaan! Complimenten!

Motivatie

Hierna is het tijd voor wat leuks. Thijs mag aan het begin van de begeleiding aangeven wat hij graag wil doen als afsluiting. Dit kan in de vorm van een leuk spel zijn binnen of buiten. Als allerlaatste mag hij zijn beloningskaart pakken. Wanneer het goed is gegaan en hij goed heeft meegewerkt kan hij extra computertijd verdienen. Dat is natuurlijk ook een mooie motivatie!

Herken jij je kind in deze situatie? Dat hij/zij heel snel boos wordt? Heb jij ook een methode gevonden wat goed werkt? Deel aub je ervaring of tips en wellicht help je ook anderen ermee.

Vanwege privacy is Thijs niet zijn echte naam en de foto is van Pixabay.